TULEJA TAPER BUSH
Jak to działa ? Wskazówki dotyczące sposobu działania, montażu, demontażu oraz eksploatacji.
|
|
Do połączenia wału z piastą mogą być wykorzystane różne metody. Jedną z nich jest połączenie siłowe, w których wykorzystano zjawisko tarcia. W uproszczeniu, polega to na zaciskaniu dwóch pierścieni stożkowych przez mechaniczne elementy połączeniowe, które wytwarzając nacisk, generują tym samym tarcie. Takie rozwiązanie oferuje niezliczoną ilość zalet jak np. brak konieczności specjalistycznej obróbki (nie występuje szlifowanie), wystarczy normalna obróbka tokarska bez szczególnych tolerancji. Przy obciążeniu dynamicznym nie występuje wybijanie bezluzowego połączenia. Istnieje możliwość dokładnego ustawienia tulei w elementach sterowniczych i napędowych, piasty mogą być ustawione i mocowane w dowolnym położeniu. Kolejną zaletą są samocentrujące elementy łączące, które gwarantują bardzo dużą dokładność w granicach 0,02 mm. Niezwykle ważną cechą jest również łatwość montażu. Zestawy mocujące mogą być montowane standardowymi narzędziami.
|
Koła pasowe z tulejami zaciskowymi typu Taper Bush.
|
Podstawowe wskazówki dotyczące montażu i konserwacji. Jednym z możliwych rozwiązań połączenia wału z piastą jest zastosowanie tulei zaciskowej. Takie rozwiązanie oferuje niezliczoną ilość zalet jak np. brak konieczności przygotowania powierzchni w specjalny sposób, wystarczy normalna obróbka tokarska bez szczególnych tolerancji. Przy obciążeniu dynamicznym nie występuje wybijanie bezluzowego połączenia. Istnieje możliwość dokładnego ustawienia tulei w elementach sterowniczych i napędowych, piasty mogą być ustawione i mocowane w dowolnym położeniu. Kolejną zaletą są samocentrujące elementy łączące, które gwarantują bardzo dużą dokładność w granicach 0,02 mm. Instalacja jest wyjątkowo prosta i niewymagająca specjalistycznych narzędzi.
Krok po kroku - jak to działa?
Wystarczy przestrzegać kilku zasad:
- Wszystkie powierzchnie szlifowane, jak np. otwory i powierzchnia boczna tulei zaciskowej oraz stożkowy otwór w kole pasowym należy dokładnie oczyścić i odtłuścić.
- Następnie umieścić tuleję w otworze koła w taki sposób, aby wszystkie połówki otworów gwintowanych dokładnie pasowały do połówek otworów nie gwintowanych.
- Specjalnej konstrukcji śruby dwustronne w (TB 1008-3030) lub śruby cylindryczne w (TB 3525-5050) posmarować lekko olejem i wkręcić, ale nie dokręcać ich do końca.
- Wałek koła pasowego oczyścić i nasmarować olejem, a następnie umieścić na nim koło pasowe z tuleją zaciskową w żądanym miejscu. Patrz wskazówki dotyczące zakładania kół pasowych.
- W wypadku stosowania wpustu, musimy go najpierw umieścić w wyżłobieniu na wałku. Wpust powinien wykazywać niewielki luz.
- Następnie przy pomocy klucza imbusowego DIN 911 dociągamy równomiernie śruby (dwustronne lub cylindryczne) do wartości momentów podanych w tabeli.
- Po krótkim rozruchu (ok. 0,5 do 1 godziny), należy skontrolować momenty dociągu śrub i ewentualnie skorygować je.
Aby uniknąć gromadzenia się zanieczyszczeń w szczelinach lub otworach technologicznych, należy je zaślepić smarem.
|
|
Podczas wymiany kół pasowych z tuleją rozprężającą należy:
- Poluzować wszystkie śruby. Odpowiednio do wielkości tulei wykręcić całkowicie jedną lub dwie śruby, natłuścić olejem i wkręcić je do otworów wyciskowych.
- Śrubę (lub śruby) wkręcać równomiernie do czasu, aż tuleja wysunie się z piasty koła pasowego. W tym momencie koło pasowe powinno się luźno poruszać po wałku.
- Koło wraz z tuleją zdjąć z wałka.
|
|
Tuleje zaciskowe mogą być stosowane w temperaturach dochodzących nawet do +180° C. Tuleje produkowane są według norm DIN oraz UNI. Duży wybór gotowych wyrobów, niepodważalna ilość zalet oraz łatwość montażu sprawiły, że tuleje Taper Bush stały się idealnym rozwiązaniem dla przemysłu pozwalającym uniknąć niezwykle kosztownych przestojów.
|
|